Onsdag 27/10 -10



Det regnar, är grått och kallt. Urk!
Det är nu den verkliga hösten tittar fram, så som vi kommer ihåg den. Sitter och funderar på om man ska duscha för att få upp värmen eller rent av sätta på sig ett par vantar. Haha ja det är en jädra tur att vi flyttar innan den riktiga kylan kommer för här verkar elementen ha sin egna vilja. Hörde även på facebook att detta kommer bli den kallaste vintern på över 1000 år. Vill inte tro på det! För hur kan det bli kallare än förra året? Ja jag antar att det går, men jag vill inte:(

Idag blir det iallafall att kämpa igenom bok nr2. Jenny av Jonas Gardell. Betade av hälften av boken igår och visste verkligen inte om jag skulle börja tjuta. Den är så hemsk. Visst är den fängslande och jag kommer säkert läsa ut den idag, men dess handling får en att må illa.

Ni som läst Gardells andra böcker om Juha & Jenny vet ju vilket öde denna tjej har fått. Hackhöna. Jag brukar älska Gardells sett att skriva, så detaljerat, på ett språk som man kan relatera till och förstå. Men när man läser den här boken är det det sista man vill göra, förstå. Smärtan blir så verklig och man måste ta 'pauser' för att komma tillbaka till omvärlden, för att inte tårarna ska rinna.

Tankarna rusar iväg och man jämför gärna med sitt liv. Tänk om jag var hon. Tänk om det var min dotter.

Mobbing är bland det värsta jag vet. Jag kan inte ens uttala ordet utan att pulsen ökar. Och jag vet inte om ni också har sett reklamen för det nya avsnittet av Grannfejden. Ren och skär vuxenmobbing. Var tvungen att svära åt tv:n när jag såg den.

Mobbing är ingenting som man talar om offentligt. Och det är också där som jag tror att problemet ligger. En annan sak skulle det vara om det handlade om misshandel. Det är olagligt, folk reagerar och tillåter det inte. Men visst kan mobbing göra lika ont som ett slag.

Ett slag resulterar i blåmärken, blod. Ord som kommer ifrån en mobbare syns inte. Det är nog också en stor anledning till att mobbing fortsätter och alltid kommer att göra. Man kan inte sätta ord mot ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0