Vecka 24 (23+1)

Barnet

 

Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne.

 

Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan.

 

Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

 

Vikt 700 gram.


Mamma

 

Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor. Dina bröst har blivit större och du behöver säkert större BH med bra axelband. Kanske har du uppmärsammat att vätska kan sippra fram ur brösten. Brösten förbereder sig för sin kommande funktion, mjölkproduktionen. Varje bröst kan öka 200-400 gram men det är mycket individuellt.

 

Egna tankar:

 

Ännu en vecka som vi lämnar bakom då jag kännt mig trött, dock inte trött så att jag somnar när som helst och var som helst (som förra veckan;) Jag har varit så¨trött i kroppen, benen och bäckenet. Men det är väl kanske inte så konstigt egentligen, bär man på Lova har man ju över 9 kg extra vikt bara sådär. Mini med tillhörande paket väger väl dryga kilot nu.

 

Och förmiddags blev jag riktigt rädd, tårarna rann rätt gött. Fick helt plötsligt flimmer för bägge ögonen. Ibland kunde jag inte ens läsa vad det stod på telefonen (yepp, klart man tar till google som första livlina) och jag kunde inte fästa blicken. Migrän eller havandeskapsförgiftning stod det. Gulp! Jag har aldrig haft migrän förr och eftersom jag inte hade ont i huvudet kändes det inte som det. Havandeskapsförgiftning då... Tårarna avbröts av en vääldigt trött Lova så¨jag la henne för vila och medan jag bar runt på henne började synen komma tillbaka efter då ca 20 min, Sov en stund med henne och efter det mådde jag som vanligt igen, alltså bra! Pju... Så antagligen är det ingen dum förgiftning. Har inte kännt av det sedan dess. Men läskigt var det och man undrar ju verkligen varför det blev så. I slutet av graviditeten och när bebisen är stor vet jag att den kan klämma till nerver rätt gött och på så sätt framkalla alla möjliga saker, så kanske var det det, trots att vår plutt är rätt liten fortfarande.

 


Så nu längtar jag bara efter att få kolla upp bebisens bostad, alla prover man kan ta. Vill ju erbjuda den lilla människan ett första klassiskt hem. Vet att jag sagt det förr men jag tycker att det är alldeles för långt glapp mellan kontrollerna på mvc, det är snart 15 veckor sedan jag var där sist :/

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0