Vecka 36 (35+0)

 
 

Barnet

 

Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda jämfört med tidigare? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.

 

Vikt 2 800 gram.

 

Mamma

 

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Försök att äta nyttigt och varierat. Barnet får all sin näring i från dig. Tankarna rör sig säkert mer och mer kring barnet. Kanske känner du oro inför förlossningen. Men en dag finner du att längtan efter att träffa barnet har tagit överhanden och att eventuell rädsla har bytts ut mot längtan efter förlossningen.

 

Egna tankar:

 
Hjälp, det börjar verkligen närma sig nu, kanske, för visst är det rätt osannorligt men är det en punktlig en som kommer på beräknad dag är det ju ett tag kvar. Försöker börja förbereda mig mentalt på att en förlossning är rätt nära. Det är ju så overkligt! Trots att vi varit med om det innan. Tänk att vi kommer få hålla i den där lilla människan som ligger och bökar där inne. Att vi sen ska försöka balansera upp det nya livet med två barn. Gulp! Lite läskigt känns det allt. Men jag hoppas att det faller på naturligt och själv är jag ju inte, C ska ju vara hemma ett bra tag med oss.
 
Men fruktansvärt nyfikna är vi verkligen, vem är det egentligen där inne? Jag gissar på en liten Lova-kopia uteseendemässigt, men totalt motsatta i personlighet.
 
Och den tjöcka mamman lunkar på. Hade det inte varit för mitt högerben som värker så hade jag mått som en prinsessa! Men jag får erkänna att jag börjar känna mig lite 'klar' med att vara gravid, Jag antar att mycket har att göra med att det blev så pass tätt imellan. Men visst njuter jag också, för visst vet jag att jag någon gång kommer att sakna det.
 
 

Kommentarer
Postat av: sannie - fashion designer i London

gud så spännande! :)

2013-12-19 @ 10:05:02
URL: http://nattstad.se/sannies

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0