Vecka 20 (19+0)

Tyvärr ingen kaggebild denna vecka då vi befinner oss på semester :)
 

Barnet

 

Barnet är från huvud till stjärt ungefär lika stort som en honungsmelon. Alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20, sedan ökar skillnaderna.

 

Fostret får nu det vita fosterfettet som ska skydda huden mot fostervattnet.

 

Vikt 350 gram.

 

Mamma

 

Grattis, nu är halva tiden gången! Nu känner många att fostret rör sig i magen men det kan också dröja ytterligare. Livmodern växer och magen blir större. Ibland kan naveln puta ut. Det är inte farligt. Både den och magen åker tillbaka efter förlossningen. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Jämför inte med kompisen som är i samma vecka, det är så olika. Från och med nu växer magen däremot mer regelbundet eftersom barnet koncentrerar sig på att just växa. Måttet ökar med ungefär en centimeter i veckan. Nu behöver du också extra järn i kosten. Järn finns i blodpudding, kött, ärtor och bröd. The, kaffe och mjölk försämrar upptaget av järn medan frukt, grönsaker och rotfrukter förbättrar upptaget. De flesta gravida brukar rekommenderas tillägg av järntabletter från denna vecka. Hör med din barnmorska.

 

Egna tankar:

 
Ja herregud, vecka 20, halva tiden eller om vi följer Lovas räknesätt mindre än halva tiden. Veckorna fram tills nu har gått så fort, mycket är ju så nytt och mycket händer (ultraljud, första rörelserna och ultraljud igen). Men som förra gången misstänker jag att man nu kommer in i en period där det känns som att tiden kryper fram. Mellan vecka 20 och 30 händer ju inget speciellt och det känns fortfarande för långt kvar för att räkna ned ordentligt som efter vecka 30. Har ett möte inbokat hos min nya barnmorska först i vecka 25, det är i oktober. Men det är väl även under dessa kommande 10 veckor som man kommer må som bäst.
 
 
Ny barnmorska är som sagt ordnat och hon tyckte att jag skulle börja med järntabletter redan nu, 1 kapsel varannan dag. Saken är bara att jag sist (v. 11) hade ett väldigt bra järnvärde (135). Men trots det och trots att jag redan äter multivitamintabletter som innehåller järn tyckte hon att det var lika bra att äta extra. Nåväl, att få ännu bättre värden är väl bara positivt, trots att jag kan tycka att det är lite onödigt innan jag tagit nya prover.
 
 
Och mini tummlar runt som vanligt där inne i kammaren<3 Ibland blir jag nästan förundrad hur tydligt det känns, så trots att mini faktiskt är lugnare än vad Lova var tycker jag att rörelserna känns mer. Starka små barn som sagt;)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0