Vecka 17 (16+0)

Barnet

 

Vikten har fördubblats de senaste två veckorna. Barnet har koncentrerat sig på att organen ska växa och utvecklas och har hittills varit ganska smal.

 

Nu börjar den samla på sig fett. Fettet behövs för att kunna hålla värmen när barnet kommer ut, men också för att skydda de inre organen.

 

Vikt 170 gram.

 

Mamma

 

Se till att fortsätta äta rätt. Du kan börja svettas mer än normalt. Detta beror på den ökade blodmängden i din kropp. Många gravida blir även täppta i näsan. Du bör undvika nässpray, men koksaltlösning går bra. Det finns som spray och pipetter. Du kan även få mer besvär med flytningar samt få smärtor i ljumskarna. Nu är det dags för ultraljudsundersökning.

Egna tankar:

 

Nope, rutinultraljudet dröjer än. Vi ska inte dit förens i vecka 20 och just nu känns det som en evighet dit, samtidigt som vi faktiskt behöver den betänketiden. Vi har nämligen inte bestämt oss för om vi vill veta vad det är för kön, om vi får den frågan. Finns ju fördelar med båda. Men förhoppningsvis vet vi vad vi vill då.

 

Annars är allt som vanligt, som veckan innan. Bebis sparkar till (vaknar) varje gång som jag sätter mig ned och tar det lugnt. Klart att det är skönast att vaggas fram och tillbaka när mamma traskar runt:) Än sålänge är det bara jag som känner men antagligen dröjer det inte länge innan jag får ge plats åt C's hand på magen:) Mysigt!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0