Vecka 28 (27+2)

Barnet

 

Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna.

 

Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.

 

Vikt 1 200 gram.

 

Mamma

 

Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig  stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i första trimestern.

 

Egna tankar:

 

Ja än snurras det runt väldigt mycket där inne (och yes, nu når vi upp till revbenen;), minns att Lova la sig med huvudet nedåt i vecka 34 och fixerade sig gjorde hon inte förän det var dags att födas. Och med andra barnet brukar båda delarna fördröjas så det är jag inställd på. Även om jag väldigt gärna ser att den lille ligger åt rätt håll iallafall.

 

Och tyngre och tyngre blir det att vara gravid, som så brukar. Foglossning känner jag av rätt regält de gånger jag bär Lova längre stunder (längre än ca 5 min), utöver det känns den inte alls. Men som tur är släpper det snabbt om jag bara vilar en stund. Men det är en ovan och konstig känsla det där, hade ju ingenting förra gången. Lite lättare åderbrock har börjat dyka upp på ena benet, tjohej! Ska höra med min barnmorska om stödstrumpor kanske hjälper, eller iaf förhindrar att mer kommer.

 

Nästan precis tre månader kvar nu eller om vi ska gå enligt "Lova-tid", två månader. Det är riktigt lättande att vi nu har vagnen fixad, det börjar ju kännas som att det är dags att smått börja fixa inför den nya familjemedlemmen. Inte för att det är så mycket kvar iof, lite småsaker som bäddsett till vagn och vagga.

 

Namn börjar också bli aktuellt att fundera på och ännu har vi bara några lösa förslag. Lättare var det ju med Lova då vi visste att det var en flicka:) Någon som har lite namnförslag?

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0