Vecka 38 (37+0)

 
 
(Tidigare har jag hämtat veckoinfon från förra graviditeten men denna vecka är ju ny, därför ser upplägget lite annorlunda ut)

I den här veckan väger barnet drygt 3 kilo, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt nu. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Nu väger barnet drygt tre kilo. Allt fler känner förvärkar.

Förlossningen är jobbig även för barnet. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar som energireserv den första tiden efter födseln.

 

Egna tankar:

 

Delmål nr 2 avklarat!:) Så, så skönt att ha kommit så här långt, och längre har jag på känn att det blir. Nu börjar till och med bf-datumet kännas som en möjlighet (även om jag ändå hoppas att den kommer liite tidigare än det).

 

Veckan innan denna kände jag knappt av smärtan i benet men det har dessvärre kommit tillbaka, eller det sitter mer i höften nu. Kanske foglossning? Blir stel i höger sida om jag gått för länge, jätteont gör det inte, men känns absolut.

 

Den lilla borrar och snurrar runt där inne. Ibland klämmer den till en nerv så att man verkligen hoppar högt av smärta, känns verkligen som knivar! C har satt hjärtat i halsgropen både en och två gånger av att jag hoppar till;P

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0