Vecka 28 (27+0)

Barnet

 

Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna.

 

Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.

 

Vikt 1 200 gram.

 

Mamma

 

Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig  stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i första trimestern.

 

Egna tankar:

 

Ja det där känsloyttringarna som de så vackert kallar det känner jag mycket väl igen sen tidig graviditet och nu börjar jag få välkomna dom hit igen. Men, värre problem kan man ju ha än lite tårar här och där;)

Annars har denna vecka varit rätt tuff. Har sovit dåligt och hur jag än vrider och vänder mig så är det obekvämt. Sover allra bäst i soffan, halvt uppsittandes.

Lite mer klag får bli över min rygg. De senaste 2-3 dagar på jobbet har jag ibland haft så ont att jag inte kan sitta still och det ända som känns rätt är att ligga raklång på golvet (vilket inte känns så smidigt bland kollegor och damm). Men vissa gånger har jag allvarligt funderat på att låsa in mig på toan och lägga mig, försökte en gång men kom inte ner då magen var i vägen.

Smärtan sitter i en punkt några cm under ena skulderbladet. Gissar på att jag har skitdålig hållning när jag jobbar eller att jag står/sitter snett. Något som jag verkligen måste börja tänka på.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0