Vecka 27 (26+0)

Barnet

 

Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.

 

Vikt 1 kg.

 

Mamma

 

Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

 

Egna tankar:

 

Peppar, peppar. Än har det inte dykt upp några bristningar, men det lär komma. Men jag känner mig lugnt inställd inför det, jag ser det som gratis tatueringar, som kommer att få representera det vackraste på jorden. Vårt barn:)

Just nu går veckorna fort framåt, tänk att det bara är 3 veckor kvar tills vecka 30. Tänker att det är efter den veckan som man verkligen börjar tänka på förlossningen. Än har det varit så långt borta.

Men på nått sett ska ju gobiten i magen faktiskt ut. Och än sålänge känner jag bara att det ska bli otroligt spännande, tänker inte alls på smärtan utan fokuserar mer på det positiva. Att det gör ont, ja det kommer det att göra, så det lägger jag inga stora tankar till. Inte än;) Tycker att det ska bli rätt intressant att se hur mycket man egentligen orkar, för det om nått är ju ett riktigt styrkeprov, då mest mentalt skulle jag tro.

Lillan har förresten upptäckt min blåsa och tycker att det är skitkul att hoppa på den.
Jag instämmer inte fullt ut;)



Kommentarer
Postat av: Annalotta

Jag fick mig ett gott skratt blandat med tårfylda ögon när jag läste dina tankar om bristningar och den positiva tanken om att du ser det som gratis tatueringar som får symbolisera det vackraste. Du är allt en fantastisk person du!! Stor varm kram till dig 

2012-05-17 @ 11:05:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0