Vecka 27 (26+1)

 
 

Barnet

 

Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.

 

Vikt 1 kg.

 

Mamma

 

Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

 

MVC-besök (25+4):

 

Bebisens hjärtljud, 133 slag/minut

Sf-mått 25 cm

Mitt blodtryck 95/60

 

Egna tankar:

 

I torsdags var vi som sagt på det första "mäta-magen-besöket". Fick träffa vår nya barnmorska som var hur trevlig som helst (mycket bättre än den första!). Fick moderskapsintyget plus lite övriga infopapper, men har ju kvar Lovas gamla mapp som är fullproppad med blad så det blev inte så mycket nytt. Magen mättes och ligger precis på mittkurvan. Hjärtljuden lyssnades på och ja det är ju nått speciellt verkligen, 133 slag per minut slog det lilla kraftverket, alldeles perfekt.

 

Dock var mitt blodtryck väldigt lågt. Ingenting nytt för mig iof, hade väldigt lågt med Lova i magen också. Men hon trodde att det  var därför som jag för några veckor sedan fick flimmer för ögonen. Har man lågt blodtryck kan man nämligen få lite svimmningskänsla om man te.x reser sig för fort. Det är absolut inget farligt att ha för lågt, som gravid är det ju att föredra då för högt är farligt för bebisen. Man ska bara tänka på att resa sig långsamt osv, för sin egna skull.

 

Och i veckan har den lille krabaten verkligen tränat på. Den ligger med fötterna ned och det känns så sjukt konstigt när den sparkar så hårt:P Vissa gånger känns det som att jag måste stanna upp och hålla benen i kors, det känns verkligen som att den håller på att sparka sig ut haha!

 

Inga bristningar än... nästan så att jag vågar hålla tummarna för att klara mig undan dom denna graviditet också. Men blir det så blir det. Halsbrännan kommer och går, mycket beror ju på vad man äter för mat. Kläder förutom mammakläder är verkligen svårt nu och jag börjar känna mig stor. Mysigt men lite otympligt när man ska leka och busa med Lova. Man får börja ge vika för sina begränsningar;)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0