Maja 5 månader

Tänk att vi snart sitter här med en halvåring igen:) En härlig ålder med mycket som ska läras och upptäckas. Maja har blivit en livlig och sprallig tös, gillar att hoppa i knät på oss och sprattlar som en tok på golvet. Hon pratar mycket och är snabb som attans med gripklorna;) Gåstolen plockades fram någon dag efter månadsdagen men utöver leksakerna på den är den inte mycket av intresse, hon har inte lika stort behov av att ta sig framåt som L hade. Hon hade bråttom och var väldigt frustrerad. Sitta är hon inte heller så intresserad av, så att sitta i matstol funkar korta pass, sen tror jag att hon tycker att det är jobbigt. Vi kör på matning i babysittern istället, ingen anledning till att skynda på.
 
Gröt och morotspure kör vi med än sålänge. Hon brukar få i sig drygt 2 iskuber med pure och gröten 1 msk ca, dvs inga mängder alls. Men det blir kanske till att utöka det snart, sist hon vägdes var hon lite mindre än väntat. Men jag är egentligen inte så förvånad, hon har inge större intresse av att amma just nu. Hon försöker åla iväg, titta på allt annat tänkbart och lattjar bara runt. Att amma med Lova sittandes bredvid går nästan inte, Lova är alldeles för kul:P Vi skulle ha haft en mörk grotta här hemma så att vi kunde stänga in oss vid matdags;) Men jag hoppas att nyfikenheten lägger sig snart så att hon kan koncentrera sig på maten igen. Flaska med ersättning har vi provat och det var hopplöst haha, likt Lova gjorde då ratar hon den med.
 
Och då hon som sagt ålar och snurrar runt som en hal ål nu mer har hon nu fått förbud på att sova i vår säng. Det var dags att lära henne att somna i spjälsängen och sen sova där varje gång. Och ja, det har gått bra! Hon sover 2 gånger per dag på ca 2 timmar vardera och sen sover hon ifrån kl 18-19 till kl 06-08 med två uppvak för mat då hon somnar om direkt som hon ätit klart. Så vi är mer än nöjda med sömnen. Vi är ju vana hundra gånger värre:P
 
 
 
Denna månad har jag lärt mig detta:
 
- Börjar lära mig det där med gröt och grejer
 
- Att jag har en röst som inte bara kan skrika, utan även prata
 
- Att somna själv i spjälsängen, ibland under lite protest såklart
 
Detta gillar jag:
 
- Att bada i badkaret med mamma och Lova
- Att bli kittlad
- Ligga och prata med mamma och pappa !
 
Detta gillar jag inte:
 
- Klä på mig kläder
- Stimmiga och stojjiga, nya platser
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0