Vecka 32 (31+1)

 

 
 

Barnet

 

De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas.

 

Vikt 2 kg.

 

Mamma

 

Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar.

 

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs? Fråga barnmorskan. Hon kan informera dig om var, när och hur.

 

Egna tankar:

 

Den här veckan har jag inte gått i många knop, Lova har varit och är förkyld så vi har hållt oss mycket inomhus. Skönt för kroppen att ta det lite lugnare. Bebisen ligger fortsatt med fötterna nedåt och är sååå stark, stark men lugn. Hihi det är så mysigt på morgonen när Lova vaknar, då känner man hur bebisen börjar sträcka på sig där inne och vaknar den också;) Så Lovas röst är väl bekant:)
 
Och förutom att Lova lyckats smitta mig med snorerier mår jag bara bra. Men mitt högerben, oh lord, den har fullkomligt blivit bombarderad av synliga/ytliga blodådror. Big dislike! Men när bebisen kommit ut hoppas jag att det blir lite bättre, så att benet får lite bättre blodtillförsel. Just nu ligger väl bebisen och trycker med all sin tyngd på venerna.
 
 

Kommentarer
Postat av: PATRICIA - Mamma till W & N

Jag förstår dig! :D vi har gipsskivor i taget, så jag skruvade fast en skruv bara med ögla och fäste i. Grenen är jätte lätt, så förhoppningsvis får vi inte trädet i maten :D

2013-11-19 @ 18:26:18
URL: http://mammasangel.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0