Vecka 15 (14+0)

Barnet

 

Fostret kan suga på fingrarna. Huden är fortfarande mycket tunn. Barnet börjar lagra kalcium för att utveckla skelettet. Fostret har i princip formats färdigt. Även ansiktet är klart och tydligt, men öronen utvecklas fortfarande lite. Barnet kan hicka. Om du känner fosterrörelser nu kan det kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter.

 

Mamma

 

Eftersom fostret lagrar kalcium kan du under den här perioden bli sugen på mjölk. Drick gärna mjölk både nu och senare. Hjärtkapaciteten ökar för att klara syretillförseln till både dig och fostret. Fram till och med vecka 32 kommer hjärtats kapacitet att öka med 30 - 50 procent. De flesta har nu vuxit så mycket att kläderna börjar bli för trånga. De flesta kvinnor pendlar under den här tiden av känslor mellan lycka och förtvivlan. Reaktionerna kan vara häftiga, ungefär som tonårstidens humörsvängningar. Tankar och fantasier om barnet är vanliga. Många drömmer mycket nattetid och minns ofta drömmarna bättre än annars. Det är inte ovanligt att man blir mer skrockfull än vanligt och känner behov av att besvärja och gardera sig för att något går galet.

 

Egna tankar:

 

Haha, ja jag kom på mig själv tidigare idag att jag var grymt sugen på kall mjölk! Innan jag blev gravid drack jag sällan mjölk, föredrog vatten. Nu skulle jag kunna dricka en liter per dag;) Hrm, ja att kläderna börjar bli trånga stämmer in här med, köpte mina allra första mammabyxor i veckan. Och ja, jag ääääälskar dom! Har väl aldrig burit ett par skönare byxor i hela mitt liv. Får lite ångest över att man en dag får gå över till de vanliga igen, haha!

 

Annars rullar dagarna på bra, i början tyckte jag att allt gick i snigelfart. Längtade så tills vi skulle passera vecka 12, kunna andas ut lite. Vilket vi nu också gör. Nu infinner sig bara en extrem längtan.

 

 


Kommentarer
Postat av: ENDENISE

sv: åh så bra, har inte hunnit med kommentarerna än haha :D

2012-02-19 @ 12:35:31
URL: http://endenise.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0