Sömn - det stora ämnet

Ligger i sängen, är pigg men vet att jag borde sova för att orka upp imorn. Har alltid så svårt att somna när inte C är hemma, ikväll är det julfest för hans jobb. Jag får allt slänga ihop en julfest med mitt jobb också, kollegor vimmlar det ju inte om, en liten Lova men det är den bästa kollegan man kan tänka sig;)
 
Men nu ikväll provade jag en annan sorts nattametod på Lovan. Har alltid behövt bära runt på henne för att hon ska somna för natten. Eller ja, vagn och bärsele funkar också. Ja hon måste röras på och stimuleras även när hon är skittrött. Och efter nu fyra månader av vaggning och upptrampning av diverse golv är min rygg heeeelt slutkörd. En 2,5 kilos Lova klarar man av men en stor dam på dryga 6,1 kilo är tungt! 
 
Så ikväll bestämde jag mig för att det inte skulle gås runt i lägenheten. Nu den senaste veckan har hon t.o.m protesterat när jag bär henne, skriker och ålar fasten ögonen nästan faller ihop. Så det där med att gå runt känns rätt lönlöst. Men det är tydligen en rätt påfrestande utvecklingsfas just runt 18-19 veckors åldern så det är antagligen därför som hon inte kan slappna av. Så idag började vi kvällen med att bada i badkaret ihop. Sen pyjamas, matas och gick in till sovrummet och släckte ned. Hon protesterade genast som vi satte oss i sängen. Hon vet direkt när det ska sovas. Sjöng, vaggade henne och sjöng. Lova ålade och försökte hälla sig vaken bäst hon kunde, bita på handen, skrika, gråta. Efter 15 min ca somnade hon. 
 
Men vad svårt det är! Hur ska man veta vad som är rätt? Vill inte att hon ska vara arg och ledsen men samtidigt orkar jag inte bära och skulle hon va vaken tills hon somnade av sig själv skulle vi få sitta uppe till midnatt. 
 
Men troligtvis är detta en fas med mycket intryck som ska bearbetas. Förhoppningsvis går det över och att hon snart kommer till ro enklare. Skulle vara himmelriket för oss alla om hon kunde acceptera och somna utan någon vidare stimulering så som att bäras runt. Men jag vet att det ju kommer, nu får man bara göra det bästa av situationen. 
 
Och det är i denna stund att jag försöker somna jag med;) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0