Konst av tre generationer

Såg att min kusin (Cecilia) lagt upp ett gammalt reportage om utställningen på Hallagården i sommras. Vill så klart dela med mig den på min blogg också. Han är ju så gullig farfar!



Tre generationers konstnärer ställer ut på Hallagården i Lekhyttan i veckan. De delar såväl efternamn som intresset för uttryck i färg och form. Resultatet blev en salig mix av fashionabel popkonst och klassiskt måleri.

Att den konstnärliga ådran går i arv är släkten Forsell ett levande bevis på. Både popkonstnären Cecilia Gadde Forsell, hennes farfar Bengt Forsell och hennes farfarsfar Nils Forsell ställer ut i Lekhyttan i veckan. Men det är bara farfar Bengt som tar emot besökare i dörren.
– Min pappa Nils dog för många år och ställer ut postumt. Och Cecilia fick barn i måndags så man kan väl säga att hon fick förhinder, säger han och ler.

Bengt minns sitt första möte med målerikonsten väl. På familjeträffarna i Karlskoga var tecknandet och måleriet ett återkommande nöje. Han minns tydligt pappa Nils vid staffliet och hur han som barn tallade på pappans färgburkar.
– Jag har sysslat med måleri i hela mitt liv men det är först efter pensionen som jag verkligen har haft tid, berättar Bengt och visar runt bland tavlorna.
– Jag gjorde min första oljemålning 1956 och min andra 2006, Men jag hann med en del akvarell emellan, säger han och skrattar.
Skillnaden mellan Bengts klassiska oljemålningar och barnbarnet Cecilias experimentella popkonst är stor. Men det hindrar inte Bengt från att se fördelarna med de mer modernistiska uttrycken.
– Det är roligt att se att konsten utvecklas, säger han.

Även Cecilias mamma, konstnärinnan Marie Johansson Gadde, är imponerad av sin dotters odiskutabla talang.
– Hon har ett härligt bildspråk och är tuff och modig i sin konst. Det gillar jag, säger Gadde.
Släkten Forsells utställningen på Hallagården håller öppet från klockan 11 till 17 till och med söndag.

(http://na.se/nyheter/lekeberg/1.900294-konst-av-tre-generationer)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0